10
De unde vine ALISIA ENCO? Primul pas: vocatia pentru antreprenoriat

Atunci cand esti o “tomboy” – cum spun filmele americane – de cand iti amintesti, parcursul in viata, motivele de incantare, entuziasmarile, orientarea profesionala si placerile personale tind sa ia o anume forma. Cred ca stereotipurile au sensul lor, altfel nu ar mai exista – nu iese fum fara foc… Asadar, este numai firesc ca pentru o copila, si, ulterior, o femeie ale carei trasaturi dominante de personalitate nu se inscriu in modelele traditionale ale „sexului frumos”, fiecare pas catre maturitatea deplina sa fie in consens cu profilul sau, de la modul in care gandeam la modul in care ma imbracam si modul in care faceam alegerile care urmau sa imi slefuiasca drumul pana la acest moment.

De aceea, in virututea dorintei de independenta, am inceput sa-mi construiesc primul business la varsta de 23 de ani – in anul 2005 mai precis, si a fost un business, desigur, masculin: un business in care, departe de a-mi folosi feminitatea pentru a obtine succesul, m-am asezat si am muncit, am negociat si m-am luptat cu barbati puternici si hotarati cu care impartaseam pasiunea pentru afaceri, dar si pentru masini. Asa s-a nascut si, mai ales, a crescut frumos un rent-a-car de succes; a crescut in blugi si haine largi, in discutii dure, in decizii inamovibile, fara “pomezi” si accesorii, dar cu bucurie si optimism. Privesc inapoi si realizez ca a fost o etapa absolut necesara in dezvoltarea mea pana la acest moment: inceputurile sunt, de cele mai multe ori, pline de un entuziasm ce despica realitatea in alb si negru, iar gradul de hotarare, discernamantul sanatos, moralitatea si bunul simt sunt elementele care fac diferenta, in lipsa experientei si a rafinamentului pe care aceasta il aduce.

Ca o paranteza, nu-mi amintesc sa fi existat macar o zi in care sa-mi fi dorit sa pornesc pe alta cale – sa aleg un drum alaturi de o companie alta decat a mea. Apreciez enorm persoanele si indeosebi femeile profesioniste, experte sau in curs de a se supra-specializa in domeniul lor de activitate, femeile ce s-au alaturat unor business-uri la dezvoltarea carora isi aduc in permanenta contributia. Nu ma inscriu in aceasta tipologie profesionala, fiindca Libertatea imi este mult prea draga, insa realizez ca fiecareia dintre noi este necesar in economia zilelor noastre. Ce este important, pentru noi toate, este ca am gasit o cale de a creste neingradit intr-o societate inca patriarhala, ca avem resursele de a fi si femei, si „barbate”, iar principala noastra provocare in acest moment nu este de a avea succes, ci de a-l concilia pe acesta cu ceea ce inseamna feminitatea noastra.  

Si iata ca astfel ajung la Femei in Afaceri, o poveste despre cum „tomboy” a crescut pana in punctul in care a dorit nu doar sa creeze, ci si sa contribuie, speculand un context negativ in care intreaga societate de consum s-a regasit si transformandu-l intr-o oportunitate pentru mediul de business la feminin. Dar, fiindca stim, si tu, si eu, ca o femeie nu isi dezvaluie toate secretele din prima, iti voi povesti mai multe despre Femei in Afaceri la urmatoarea noastra intalnire. Intre timp, daca nu esti abonata la newsletterul ALISIA ENCO, te invit sa te alaturi noua, lasandu-ne adresa ta de e-mail.

Alice Botnarenco